Få bättre hållning med magträning

Längtar du också efter snygga magmuskler? Vem gör inte det? Jag har ännu inte träffat någon som sagt att de helst av allt vill ha en slapp och stor mage. Och ju äldre man blir desto mer kommer man att behöva muskler som håller upp ens kropp. Det är inte bara för att ha en snygg mage som man behöver träna upp magmusklerna. Tänk dig att det är dina magmuskler som ska bära upp alla inre organ; magsäcken och allt annat som nu kan finnas där. Magmusklerna ska också hålla upp ryggen och stötta den. Så, tränar du magen, tränar du samtidigt upp ryggmusklerna och får du starkare magmuskler får du en bättre hållning, vilket behövs om du till exempel ska gå i högklackat.

Tips på magträning

Här kommer några träningstips för dig som vill få starkare magmuskler.

1. Ligg på rygg. Sträck armarna rakt ut, handflator mot golvet. Lyft upp hela magen och ryggen, vinklade ben under. Lyft rakt upp, lägg ner magen, lyft igen och upp och ner, 15 gånger. Vila. Träna 15 gånger igen.

2. Här behöver du en pilatesboll och ett mjukt liggunderlag. Lägg pilatesbollen på liggunderlaget. Se till att du får ett stadigt grepp för dina fötter. Lägg dig raklång på pilatesbollen. Ha fötterna stadigt i väggen, eller på en pall. Gör nu 5 sit-ups. Vila. Gör sedan 5 till. Och så vidare.

3. Ligg på rygg. Sträck rakt upp först ena benet, sedan det andra. Gör det 10 gånger. Sedan lyfter du båda benen. Sträck ut armarna, handflatorna mot golvet. Lyft båda benen 10 gånger. Vila, sedan 10 till.

5 nov 2017